Vydáno: 29. 8. 2014  /   Aktualizováno: 29. 8. 2014
Blogy
Co chtějí šéfové slyšet, aby vás vzali
Chcete zakončit prázdniny vydařeným pohovorem? Přiměli jsme šéfy, aby přiznali, co od vás chtějí slyšet, aby vám dali tu práci.
Čtěte více: job, pohovor, hlednání práce

Jasně. Odpovědi na takové ty klasické otázky, které zazní při přijímacím řízení, třeba jaké jsou vaše silné a slabé stránky, co jste v minulé práci zkazila, proč odcházíte ve zkušební době nebo jak hodnotíte bývalého šéfa, máte už dávno v malíčku. Jenže u pohovoru se musíte umět skvěle prodat a zanechat dobrý dojem, který přetrvá. „,Kdo jsi? Co umíš? Co chceš?‘ – na tyto tři otázky musíte odpovědět věrohodně a přesvědčivě. Zní to jednoduše, ale dosáhnout kýženého výsledku je někdy opravdu těžké. Personalisté totiž svými dotazy směřují k cíli z různých úhlů a nejednou se tak postarají o překvapení,“ píše německý psycholog a personální poradce Claus Peter Müller-Thurau v knize Jak se připravit a uspět. 101 nejčastějších otázek a nejlepších odpovědí u přijímacího pohovoru (vydala Grada). Podle něho zabodujete, když včas rozpoznáte cíl dotazu, pružně zareagujete a vytěžíte ze svých předností maximum. Co od vás chtějí slyšet lidé na druhé straně stolu? My to víme. Náboroví specialisté a experti na zasedačkové duely vám poodhalí, na co se vás budou ptát a jaké poklesky si máte pohlídat, abyste se při příštím entrée v nové firmě cítila pevná jako ocelová dělová hlaveň a nedobytná jako pevnost Boyard. Na co se vás šéfové budou tedy ptát?

1. „Proč chcete pracovat zrovna u nás?“
Adéla Dittmanová, PR manažerka sítě pekařství PAUL

Možná tahle práce ztělesňuje váš celoživotní sen, jenže takové odpovědi personalisté slýchají pořád dokola a vás dovedou akorát tak do slepé uličky, protože nesdělí nic o vašich schopnostech.

„Občas se stane, že k nám na pohovor chodí naši fanoušci, kteří již při příchodu ukazují naši věrnostní merci kartu, chválí produkty a obsluhu s tím, že by se rádi stali součástí naší ,party‘. Dostala mě slečna, která toužila po práci u nás jen kvůli retro uniformě – sebejistě tvrdila, že jí uniforma jistě bude slušet a zákazníci na ní zálibně spočinou okem. Místo však nakonec získal pán, nyní náš top zaměstnanec, který část života žil ve Francii a u stálých zákazníků si pamatuje oblíbené objednávky. Francouzské turisty oslovuje jejich mateřštinou – má na ně nos a nikdy se nesplete, Italům s patřičnou gestikulací popřeje ,arrivederci‘ a Britům ,have a good holiday‘. Lidi s podobným naturelem chci u pohovoru potkat a ulovit.“

2. „Jak hodnotíte on-line servis na našem webu?“
Vendula Resová, brand manager, Mall.cz

I vyhýbavá odpověď je odpověď, ale špatná. Připravte se na pohovor tak, že si důkladně nastudujete i webové stránky společnosti, kam jdete na lov, jinak se dostanete do úzkých.

„Často se stane, že se k nám do marketingu hlásí uchazeč, který bezelstně přizná, že naše stránky vlastně nikdy neviděl. Přitom je tak důležité ukázat, že jste si o budoucím zaměstnavateli alespoň něco zjišťovala! Nejeden uchazeč navíc zapomněl, o jakou přesně pozici se uchází. Nemusíte splňovat všechny požadavky z inzerátu, ale základ určitě ano. Jednou se mi na pozici ,copywriter s vynikající češtinou‘ přihlásil jinak sympatický cizinec, který hned na úvod pravil, že s psanou češtinou má problém. Pak už v pohovoru nebylo třeba pokračovat. A ještě: Co si myslíte, že budete na dané pozici dělat? Na to se vás určitě zeptám.“

3. „Postavíte nám věž?“
Jana Mužná, náborová specialistka a strategická HR manažerka, Alza.cz

Díky stoupající oblibě hromadných pohovorů ve stylu tzv. assessment center neboli skupinových sezení vás možná personální tým donutí hrát divadlo, plnit úkoly ve skupinkách nebo soutěžit s ostatními kandidáty!

„Skupinová aktivita ,Postav věž, zachraň výpravu‘ u nás probíhá tak, že spolu uchazeči staví věž z klasických dětských kostek za použití primitivního jeřábu, který symbolizuje gumička s provázkem. Hra odhalí poměrně dost: jak to nesoutěživé lidi nebaví, komu svítí očička a kdo burcuje ostatní nebo kdo podvádí. Vidíme kandidáty ve světle, které potřebujeme, aniž by si to uvědomili. Jednou se skupina tak vyhecovala, že postavila všechny kostky za jedinou minutu, vše obrovsky prožívali, komunikovali spontánně a nakonec přišlo velké týmové plácnutí. Naopak zklamali uchazeči, kteří odmítli s tím, že nemají potřebu soutěžit. Ty jsme pochopitelně nevybrali. Jeden pán dodal, že pokud by nás nepřesvědčil o svých kvalitách na tuto pozici, tak by mě rád přesvědčil o svých kvalitách osobně u sklenky vína. Bohužel nezaujal odborně, ani osobně.“

4. „Prozraďte mi něco o sobě.“
Marek Stehlík, majitel luxusního tetovacího studia Magic Tattoo, magictattoo.cz

„Nejprve vnímám energii, která z každého člověka na potkání vyzařuje. Musíme si takzvaně sednout. Když uchazeče o práci pobídnu: ,Něco mi o sobě řekni,‘ má okamžitě spustit. Pokud zaváhá a táže se:, A co?‘ lehce si tím sráží body. Když jsem přijímal recepční, musela být samozřejmě hodně a dobře potetovaná, upravená a přiměřeně nalíčená, protože tetování je vizuální záležitost. Stěžejní je pro mě však také spolehlivost, takže si vždy ověřuji reference. Na jednoho tatéra mi například v jeho bývalém působišti prozradili, že kradl. U nás většinou padne i dotaz, co posloucháte za hudbu. Je také příjemné, když si na závěr umíte říci o adekvátní peníze. Mám raději, když se hodnotíte lehce nadprůměrně, pak dál vyjednáváme, můžu třeba podotknout: ,O. K., dohodneme se.‘ Nejhorší je člověk bez pozitivních vibrací, který sedí jako oukropeček a na otázku, kolik chce brát, není připravený a pípne třeba: ,Nevím.‘“

5. „Proč jste lepší než ostatní?“
Jana Ptačinská Jirátová, ZOO Praha

Vždy se vyplatí zaujmout spíš schopnostmi než drzostí a zdůraznit praxi, vzdělání i vaši motivaci pro zvolený obor – perfektní je zmínit setkání s někým významným z oboru během studia. Průvodní dopis si po sobě přečtěte podruhé. Pokud ho v kopii rozesíláte i ke konkurenci, bedlivě si ohlídejte případnou záměnu jmen.

„ZOO přitahuje zajímavé lidi a vždy mám z čeho vybírat. Například do jednoho z posledních vypsaných výběrových řízení na pozici fotografa se přihlásilo tři sta uchazečů. Stále mám před očima e-mail jednoho z kandidátů na post zoologa: ,Zvířata jsou osobnosti. Já jsem také výrazná sexuální osoba mající výraz vždy roztouženého Buddhy, který není ztotožněn s tímto světem.‘ Pozvali jsme si ho, abychom mohli jeho výraz prostudovat.“

6. „Co víte o naší firemní kultuře?“
Nicole Groesslová, PR manažerka značky Roxy

Možná jste si přála pracovat v malé rodinné firmě a nyní se ucházíte o post v nadnárodní korporaci. Nebo je pro vás ideálním zaměstnavatelem ten, o jehož existenci zatím nemáte tušení! Věnujte se proto občas soukromému průzkumu trhu a dělejte si průběžně poznámky, jakmile vás zaujme něco nového. Pár dní před pohovorem klidně omrkněte, jak chodí tým oblečený.

„Kdy byla firma založena? Kdo ji založil? S jakými produkty vstoupila na trh? Kdo jsou nejdůležitější lidé? Takovou přípravu před prvním pracovním setkáním nezavrhujte. A i když na tom pohovor zdaleka nestojí, uchazeči často přicházejí oblečeni v konkurenční značce. Je to bohužel na první pohled patrné a přidává to minusové body.“

7. „Umíte vařit?“
Petra Horáková, ředitelka lidských zdrojů, hotel Mandarin Oriental Praha

Možná vám zatím chybí praxe, nasaďte tedy do hry pokoru a chuť se učit! Nezapomeňte, že ani na manažerské pozici dnes personalisté nechtějí pouze chladné generály, kteří se štítí přiložit ruku k dílu, když přijde na věc.

„Hotelnictví a gastronomie jsou velmi specifický obor, kde při náboru klademe důraz především na zkušenosti, um a osobnost kandidáta. Současný vzdělávací systém nám však většinou generuje jen manažery, a tak nejsou výjimkou případy, kdy od nás kandidáti odcházejí z pohovoru nepříjemně zaskočeni a zklamáni. Jeden mladík jasně požadoval pozici šéfkuchař. Vystudoval učňovský obor kuchař, vysokou školu hotelovou a následně i tříleté studium MBA. Na otázku, zda umí vařit, ale odpověděl: ,Ne. A to taky potřebuju?!‘“

Autor: Cosmopolitan
Foto: shutterstock

Další články z rubriky

Nedávno mě na blogu Denisy Říhy Palečkové zaujal článek, ve kterém se  autorka a známá lektorka intimní komunikace zamýšlí nad zkušenostmi ze své desetileté praxe. „Potkala jsem desítky žen, které se svému muži snažily roky něco důležitého sdělit. Že jim něco vad...(Pokračování...)
Maja je krásná. Její máma hrdě sleduje, jak šikovně zkouší stavět z kostek. „Jsi šťastná?“ ptám se, i když vidím, že je. Maje jsou téměř dva roky, se svými rodiči žije však teprve pár týdnů. Maju neboli Marii adoptovali. „Další měsíc, kdy se to...(Pokračování...)
1. První zmínky o makronkách se objevují v italských klášterních spisech z 9. století. Benátští mniši tehdy křehké cukrovinky nejen sami vyráběli, ale i prodávali. Šlo o jednotlivé kousky „sušenek“ z bílků a mandlové mouky – bez příchuti...(Pokračování...)
Když Lisa Eldridge, dvaačtyřicetiletá, uznáváná make-up artistka a hvězda beauty tutorialů prohlásila, že rozmach sociálních médií je tím nejlepším, co se ve světě zkrášlování kdy přihodilo, stala se u svých vrstevníků terčem posměchu. „Ani mi o tom nemluvte,“ odsekla...(Pokračování...)
Tahle sladce vonící popínavá rostlina s chomáčky bílých květů pochází z tropických a subtropických oblastí. V mírném podnebí by původní odrůda nepřežila, ale její věhlas se do chladnějších oblastí rozšířil natolik, že podnítil botaniky k vyš...(Pokračování...)

Mohlo by se Vám líbit

Práce z domova vám připadá jako skvělý nápad? Aneta Petroušková vyvinula pár zásad, abyste po pár dnech nezjistila, že jste uvízla v...
Posbírali jsme odstrašující příklady od českých šéfů, jak se o práci v žádném případě neucházet.
Čeká vás pohovor s naškrobeným personalistou? Když si předtím přečtete tenhle článek, máte džob v kapse!
Poslední dobou pochybujete, jestli je vaše současná práce opravdu to, pro co jste byla stvořena.
Jakmile jednou u pohovoru zkazíte dojem, novou šanci už nedostanete! Co šéfům nejvíc vadí při prvním utkání tváří v tvář?
Dříve se mu říkalo choroba manažerů, dnes je to prakticky běžná věc v každé profesi. Ohrožuje syndrom vyhoření i vás? Jak se můžete...
Tohle všechno jsou rady od těch, kterým taktika vyšla.
© 2013 Bauer Media Praha v.o.s., www.stratosfera.net | online inzerce | předplatné časopisů | kontakt
JenProKrásu.cz - Vše, co žena potřebuje vědět, aby byla krásná