Vydáno: 13. 4. 2017  /   Aktualizováno: 13. 4. 2017
Zdraví
Trpíte nespavostí? Vyrazte nocovat do přírody!
Možná také patříte k lidem, kteří se často večer převalují v posteli a nemůžou usnout, i když jsou unavení. Jednou z možných příčin tohoto jevu může být nedostatek přirozeného světla přes den a naopak přemíra toho umělého navečer.

A jaké je řešení? Odborníci radí vyrazit co nejčastěji nocovat do přírody se stanem a spacákem, zato bez tabletu, mobilu i kapesní svítilny, aby se naše biologické hodiny zase správně přenastavily.

„Mnoho lidí si pochvaluje, jak se jim dobře spí, pokud můžou nocovat třeba pod stanem někde v přírodě, kam nedosahuje tzv. světelné znečištění – tedy umělé světlo, které je zvláště silné v okolí hustě obydlených oblastí. Právě toto nepřirozené světlo, které se na nás line nejen ze světel lustrů a lamp, ale také z televizních a počítačových monitorů, tabletů a mobilních telefonů, totiž negativně ovlivňuje tvorbu melatoninu – tzv. spánkového hormonu, který zásadně ovlivňuje náš vnitřní biorytmus. Ten ovšem trpí i tím, když jsme po celé dny zavření v místnostech a trávíme málo času na denním světle. Proto bych každému, kdo trpí nespavostí, doporučil vyrazit alespoň o víkendu nebo o dovolené nocovat do přírody, aby tělo mohlo zase začít přirozeně fungovat,“ doporučuje Vít Hruška z e-shopu s outdoorovým vybavením 4camping.cz a dodává: „Má-li ovšem nocování v přírodě splnit svůj účel, nechte protentokrát doma notebook, tablet a další technické vymoženosti a užijte si usínání jen za svitu hvězd. Odměnou vám bude klidný a hluboký spánek.“

Nepodceňte karimatku!
Nezanedbatelnou podmínkou dobrého spánku v přírodě je ovšem i odpovídající turistická výbava – v tomto případě hlavně kvalitní stan, pohodlná karimatka a vhodný spacák. 
Pro zajištění příjemného spaní musí mít stan dostatečně dlouhé ložnice, prakticky řešené vstupy a předsíně. Svou pozornost věnujte i použitým materiálům, které ovlivňují například klima, ale i světlo uvnitř stanu. Důležitý je samozřejmě i spacák, který rozhoduje o tom, zda se budete při nocování v přírodě cítit stejně, nebo dokonce lépe, než doma pod peřinou. „Chcete-li si dopřát spánek v přírodě častěji, vyplatí se investovat do třísezónního spacáku z kvalitního materiálu. Kromě nejnovějších spirálových nebo směsí vláken (duté vlákno s mikrovláknem) se jako vnitřní materiál používá stále nepřekonatelné peří, ovšem ochráněné před vlhkem nepropustnou mem­bránou nebo proložené vrstvou syntetické izolace,“ upozorňuje Vít Hruška a připomíná ještě jednu důležitou věc: „Můžete mít sebelepší spacák, jestliže ale podceníte výběr karimatky, budete se v noci budit a ráno vstávat rozlámaní. Třeba tzv. alumatky, které tvoří jen tenká vrstva pěny a hliníková folie, sice nezaberou moc místa a jsou opravdu lehké, ale poslouží jen jako tenká izolační vrstva. Pokud si chcete dopřát skutečně komfortní spaní, doporučuji investovat do samonafukovací karimatky, která vám poskytne dokonalé pohodlí zároveň s těmi nejlepšími izolačními vlastnostmi.“

Pro zajímavost: Podle statistik téměř každý druhý z nás někdy zažil akutní insomnii – tedy poruchu usínání spojenou s častým nebo časným probouzením, a dokonce 10-15 % obyvatel ČR trpí její chronickou formou.


Foto: shutterstock

Další články z rubriky

„Při práci s notebooky je důležité využívat dynamické změny pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Při sezení mějte široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země...(Pokračování...)
Znáte to. V práci jste se chtěla blýsknout novou pouzdrovou sukní, jenže už v tramvaji se vám břicho nafouklo natolik, že byste se nejradši vrátila domů převléknout do tuniky a tepláků. „Co jsem to zase snědla?“ proklínáte se? Stop. Odborníci doporučují, abyste se zamyslela spíš nad t...(Pokračování...)
Začalo to nenápadně. „Kdykoli jsem se na svého přítele podívala, tvářil se tragicky,“ popisuje proměnu svého přítele třiatřicetiletá Zuzana. „Ať jsme měli na večer nebo víkend jakýkoli plán, obvykle prohlásil: ,Já nemám chuť. Jdi sama.‘“ Petr byl čím dál skleslej...(Pokračování...)
Roky se doporučuje obézním, aby jedli pětkrát denně malé porce, počítali si kalorie a hlavně aby nehladověli! Ne každému ale tato metoda vyhovuje, a přestože se z krátkodobého hlediska může jevit jako účinná, její dlouhodobá efektivita je sporná, a to i podle studií. Každý, kdo někdy tímto...(Pokračování...)
Proč mám nažloutlé zuby? Odstín zubní skloviny je daný od přírody, ale ovlivňuje ho i to, jak moc přes sklovinu prosvítá žlutavá zubovina. K vaší genetické výbavě se pak navíc může přidat věk, prodělané nemoci, léky, které berete, i skutečnost, jak o svoje perličky pečujete…...(Pokračování...)

Mohlo by se Vám líbit

Zkuste pár našich tipů a uvidíte, že vaše krása poroste den za dnem.
Je konec semestru a vás opět čekají nemilosrdné zkoušky? Naučte se včas učení odložit a hupsnout do postele. Uvidíte, že se vám to...
© 2013 Bauer Media Praha v.o.s., www.stratosfera.net | online inzerce | předplatné časopisů | kontakt
JenProKrásu.cz - Vše, co žena potřebuje vědět, aby byla krásná