Vydáno: 15. 4. 2017  /   Aktualizováno: 15. 4. 2017
Zdraví
Spíte ve tmě?
Přestože většina z nás spí právě v noci, kdy je tma, paradoxně často ve tmě neusíná. Stačí zapnutá televize, svítící telefon, rozsvícená lampička nebo pouliční osvětlení svítící až do ložnice, to vše má negativní dopad na naše zdraví a psychiku.

Mozek ve tmě dostává signál, že je čas spánku a regenerace, pokud jej šidíme třeba jen tlumeným osvětlením, má to na náš odpočinek negativní vliv. Během noci se totiž v těle zvyšuje hladina hormonu melatonin, který je potřebný pro hluboký spánek a ten se tvoří pouze pokud spíme v naprosté tmě, jeho hladina pak přirozeně klesá s rozedníváním. Pokud má tělo světlo i během noci, neproběhne tento regenerační proces úplně a ráno se můžeme probouzet špatně naladěni nebo dokonce s migrénou.

Tma ovlivňuje kvalitu spánku
„Odpočinek ve tmě má zásadní vliv nejen na naši psychiku, zdraví, ale také krásu. Pokud si tělo během noci řádně neodpočine, může se to projevit unavenou pletí, tloustnutím, podrážděností, sníženou odolností vůči stresu a dokonce může časem vyvolat i deprese,“ říká Jakub Šoufek z Johann Malle.
Pokud je tělo během noci dlouhodobě vystaveno světlu, a tím nedostatečnému odpočinku, může to vyvolat chronickou nespavost, poruchy imunity, předčasné stárnutí, ale i závažná onemocnění.
Ideální je proto zhruba hodinu před spaním zhasnout či ztlumit všechna světla a neusínat při puštěné televizi ani rozsvícené lampičce. Důležitá je také délka spánku, která by měla být asi sedm a půl hodiny.
„Kromě naprosté tmy je také důležitá kvalita samotné postele, matrace, ale i polštáře v ložnici. Někdy totiž pro dostatečný odpočinek tma nestačí a na vině může být proleželá matrace nebo nevhodně zvolené materiály,“ shrnuje Jakub Šoufek z Johann Malle (johann-malle.cz).

Tmou lze také léčit
Jedná se o speciální terapii, vycházející z tradice praktikované mnichy v Tibetu. Terapie je založena na absenci smyslových podnětů z vnějšího prostředí. Pacient je uzavřen do temné místnosti bez světla, kde si musí uvědomovat sám sebe. Terapie pomáhá jako prevence civilizačních nemocí, především v případě onkologických onemocnění a při poruchách metabolismu. Vhodná je také u syndromu vyhoření nebo při únavovém syndromu.


Foto: shutterstock

Další články z rubriky

„Hodně lidí běhá, aby přišli na to, kdo je nejrychlejší. Já běhám, abych zjistil, kdo má největší odvahu.“ (Steve Prefontaine, slavný maratonský běžec) Proč vyběhnout a jak začít „Hlavní výhodou běhu je nezávislost. Na příjemný jogging si můžete vyrazit prakticky v...(Pokračování...)
Přitom jsou to právě naše intimní partie, které bychom neměly odbývat pouhým mýdlem. Moderní doba a inovativní materiály kladou na naše genitálie velké nároky, proto je potřeba jim věnovat speciální péči.  Prodyšnost je klíčem k úspěchu Základem zdrav...(Pokračování...)
A jaké je řešení? Odborníci radí vyrazit co nejčastěji nocovat do přírody se stanem a spacákem, zato bez tabletu, mobilu i kapesní svítilny, aby se naše biologické hodiny zase správně přenastavily. „Mnoho lidí si pochvaluje, jak se jim dobře spí, pokud můžou nocovat třeba pod stanem někde v př...(Pokračování...)
Ty naše hormony. Mění nám nálady tak, že občas i samy koukáme, co se to děje. Je dobré je hodit do klidu a rovnováhy. Po celá léta se traduje, že jsou nasycené tuky a cholesterol tak nějak všeobecně špatné. Jenže dietoložka Natasha Turner ví, že je to hloupost a i tihle neřádi jsou k něčemu dobř...(Pokračování...)
Taky vám vaše babičky a maminky okrajovaly od jara kedlubny a vy jste je chroupali při každé cestě ven za kamarády? A co teď, stále jsou na vašem jídleníčku, nebo už jste na ně zapomněli? Desatero kedlubnových plusů: * obsažený biotin zlepšuje kvalitu pleťi i vlasů * vláknina snižuje hladinu cholesterolu * inositol je dobr...(Pokračování...)

Mohlo by se Vám líbit

Tohle vás dostane! Pokud občas nemůžete uspat své dítě, vyzkoušejte jednoduchý a velice příjemný návod.
Nespavost vysává energii, které není v zimě nazbyt. Jak se dobře vyspat? Přinášíme tipy, které zaručeně fungují na ‚dobrou noc‘.
Jednu noc se couráte po Londýně, další pro změnu padáte do studny. Jak tyhle sny souvisejí s vaším životem a proč vám ho zlepšují?
3 noční tipy pro jasnou pleť
Naučíme vás jednoduché triky, za kterými stojí noční spánek.
© 2013 Bauer Media Praha v.o.s., www.stratosfera.net | online inzerce | předplatné časopisů | kontakt
JenProKrásu.cz - Vše, co žena potřebuje vědět, aby byla krásná