Vydáno: 26. 4. 2017  /   Aktualizováno: 26. 4. 2017
Zdraví
Běžte si... pro radost
Cítíte se občas ráno skleslá, jako když z vás někdo v noci vyndal baterky? Jděte si zaběhat!

„Hodně lidí běhá, aby přišli na to, kdo je nejrychlejší. Já běhám, abych zjistil, kdo má největší odvahu.“ (Steve Prefontaine, slavný maratonský běžec)

Proč vyběhnout a jak začít
„Hlavní výhodou běhu je nezávislost. Na příjemný jogging si můžete vyrazit prakticky všude a kdykoliv,“ poznamenává Veronika Brychcínová, mistryně republiky ve vytrvalostním běhu. Jestliže chcete letos začít, doporučuje začít hlavně hned. „Ideální je na nic nečekat a vyběhnout ven klidně v deset let starých teniskách a časem dokoupit, co cítíte, že potřebujete, tedy například kvalitní boty a pohodlnější oblečení,“ doporučuje maratonská běžkyně. Nepokoušejte se ale hned zaběhnout světový rekord. První měsíce slouží k vyklusání a aby si tělo na nový pohyb zvyklo a stal se pro ně příjemný. Klidně začněte rychlým pochodem a postupně přidávejte indiánský běh – střídání chůze a poklusu. „Někdy vám procházka ve svižném tempu dokonce prospěje víc, hlavně pokud vás bolí klouby, máte nadváhu, zdravotní problémy, nebo se při joggingu zatím necítíte dobře. Díky pravidelné chůzi se navíc časem krásně prochodíte k běhu,“ radí Veronika Brychcínová. Jak neběhat o zdraví, ale pro zdraví? Najděte si své tempo (když se zadíváte na běžce v parku, každý běží s jiným nasazením), a to jak v rychlosti, tak v dýchání. Váš rytmus vám pomůže odhalit i tepová frekvence srdce. Držte ji v nižších hodnotách, což poznáte tak, že si při sportu klidně můžete s někým povídat. „Záleží, jaký máte cíl a proč chcete běhat. Toužíte zhubnout, nebo si zvýšit osobní rekord?“ vždy se důrazně ptá svých klientů Anna Šimáňová, trenérka jednoho pražského fitnesscentra. Jestliže chcete shodit, měla byste držet srdeční tep na takzvané steady-stade hladině, při níž tělo pálí tuky. (Vypočítáte ji třeba na www.stob.cz, obecně platí odečíst od čísla 226 svůj věk.) Pozor, pokud celý den sedíte u počítače a pak hodinu sprintujete na pásu až do úplného vyčerpání, srdce vám začne bušit jako o závod, tělo „zpanikaří“ a pálí cukry, nikoliv tuky. To mimochodem způsobuje zdrcující vyčerpání a únavu po cvičení. Mnohem lepší výsledky vám v takovém případě přinese svižná pěší procházka z práce! „Zpotit se totiž nutně neznamená hubnout,“ vysvětluje Anna Šimáňová. Jestliže naopak potřebujete připravit na závody a zlepšit kondici, zvolila by pro vás odlišný trénink. Jak zařídit, abyste nepolevila a vydržela? „Pomůže výběhy si zapisovat, můžete tak sledovat zlepšení a sčítat naběhané kilometry i hodiny. Zkuste také takzvaný fartlek neboli hru s rychlostí. Vymezte si libovolně vzdálený úsek, třeba od stromu k lavičce, který poklušete ve změněném tempu. S rychlostí si pohrajte, neexistuje jen klus a sprint, ale nekonečné množství ,odstínů rychlostí’. Jsou jen vaše,“ ujišťuje maratonská bežkyně Brychcínová. Motivovat vás může i iPod s oblíbenými hity na uších, když však vnímáte zvuky prostředí, kterým běžíte, víc si běh užijete. Nezapomeňte na strečink. Vždy po zahřátí protahujte partie, které mají přirozený sklon se zkracovat, zejména zadní stranu stehen a bedrokyčelní a lýtkové svaly. I při strečinku posilujete svalovou hmotu, která „za vás“ pak spaluje tuky, třeba ve spánku!

Autor: Cosmopolitan
Foto: shutterstock

Další články z rubriky

„Při práci s notebooky je důležité využívat dynamické změny pozice a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Při sezení mějte široce rozkročené dolní končetiny, stehna mohou směřovat pod mírným úhlem dolů. Na židli seďte tak, aby se vaše nohy dotýkaly země...(Pokračování...)
Znáte to. V práci jste se chtěla blýsknout novou pouzdrovou sukní, jenže už v tramvaji se vám břicho nafouklo natolik, že byste se nejradši vrátila domů převléknout do tuniky a tepláků. „Co jsem to zase snědla?“ proklínáte se? Stop. Odborníci doporučují, abyste se zamyslela spíš nad t...(Pokračování...)
Začalo to nenápadně. „Kdykoli jsem se na svého přítele podívala, tvářil se tragicky,“ popisuje proměnu svého přítele třiatřicetiletá Zuzana. „Ať jsme měli na večer nebo víkend jakýkoli plán, obvykle prohlásil: ,Já nemám chuť. Jdi sama.‘“ Petr byl čím dál skleslej...(Pokračování...)
Roky se doporučuje obézním, aby jedli pětkrát denně malé porce, počítali si kalorie a hlavně aby nehladověli! Ne každému ale tato metoda vyhovuje, a přestože se z krátkodobého hlediska může jevit jako účinná, její dlouhodobá efektivita je sporná, a to i podle studií. Každý, kdo někdy tímto...(Pokračování...)
Proč mám nažloutlé zuby? Odstín zubní skloviny je daný od přírody, ale ovlivňuje ho i to, jak moc přes sklovinu prosvítá žlutavá zubovina. K vaší genetické výbavě se pak navíc může přidat věk, prodělané nemoci, léky, které berete, i skutečnost, jak o svoje perličky pečujete…...(Pokračování...)

Mohlo by se Vám líbit

Smíte mít při dietě hlad? Přicházíme s průlomovými zprávami ohledně hubnutí.
K létu je to sice ještě kousek, ale nic se nemá zanedbat. A to nemluvě o výběru plavek. Obchody se plní letním zbožím, tak nastartujte...
Tak ráda byste s tímhle sportem začala, ale nemáte zrovna čas, píchá vás v boku nebo vám chybí parťačka na běh? Profesionální trenéři...
Guláš ani těstoviny to nebudou. Vyberte si z těchto čtyř variant a váš výkon bude maximální.
Co takhle shodit nějaké to kilčo úplně normálním a všedním pohybem?
Hodí se pro vás pokud: Býváte často unavená a vaše tělo si žádá pořádný detox.
Že nevíte, o co jde? Čtěte dál a my vám vše potřebné prozradíme.
© 2013 Bauer Media Praha v.o.s., www.stratosfera.net | online inzerce | předplatné časopisů | kontakt
JenProKrásu.cz - Vše, co žena potřebuje vědět, aby byla krásná